Alles Over Breien

Beginnen met breien, steken opzetten

breien, steken opzetten

De start van ieder breiwerk is het opzetten van de steken. Het patroon geeft aan hoeveel steken er nodig zijn.

Zorg ervoor dat je de steken niet te strak opzet, want dat maakt het breien van de eerste pen erg lastig. Om dit te voorkomen kun je eventueel de steken opzetten op een dikkere breipen waarna je ze overzet naar een dunnere naald.

Denk er ook aan om de begin draad lang genoege te nemen, zodat je altijd draad genoeg hebt om alle steken op te zetten die je nodig hebt.

Er zijn verschillende manieren om steken op te zetten. Je begint meestal met het maken van een opzetlus of een beginlus. Bekijk de onderstaande filmpjes en foto's en kies zelf de methode die jij snapt en het prettigst vind werken. Soms is het handig om een tijdelijke opzet te gebruiken, ook die opzet wordt hieronder uitgelegd.




rechte steken breien

Op de site van Dutch Knitting Design, vind je een foto serie waarop, onder andere, te zien is hoe je breiend kunt opzetten en hoe je een gehaakte opzet kunt maken.
Opzetten, breiend opzetten, gehaakte opzet


steken opzetten

Meerdere filmpjes over opzetten

Op deze pagina van Drops vind je meerdere filmpjes over het opzetten van breiwerk. Ze zijn allemaal zonder geluid.
Opzetten


rechte steken breien

Video over breiend opzetten

Breiend opzetten is een andere manier van het opzetten van een breiwerk.
Breiend opzetten


rechte steken breien

Video over steken opzetten

Deze video legt je op een rustige en duidelijke manier uit hoe je steken moet opzetten. Neem per 20 steken een draad die net zo lang is als je breinaald.
Steken opzetten


breien leren opzetten

Video over steken opzetten

Deze video van Katia wol laat je zien hoe je op een simpele manier steken kunt opzetten.
Opzetten op een simpele manier


breiles leren opzetten

Video over steken opzetten

Deze video van Scheepjeswol wol laat je zien hoe je steken kunt opzetten.
Steken opzetten


links breien, steken opzetten

Breivideo speciaal voor linkshandigen

Ben je links en wil je leren breien, bekijk dan deze video.
Steken opzetten en breien voor linkshandigen






Tijdelijke opzet

Sommige breipatronen vragen om een tijdelijke of voorlopige opzet. Dit betekent dat je een hulpdraad gebruikt die je later weer kunt verwijderen. Je kunt dan de steken makkelijk weer oppakken om weer verder mee te breien bijvoorbeeld.


voorlopige opzet

Foto handleiding voor het maken van een voorlopige opzet

Op het blog van Zij maakt het, vind je deze uitleg met foto's voor het maken van een voorlopige opzet. Voorlopige opzet


tijdelijke opzet

Video over maken van een tijdelijke opzet

Hier zie je een filmpje wat deze tijdelijke opzet toont.
In het Engels heet dit een provisional cast-on.

Tijdelijke opzet

















Breien voor beginners

Steken opzetten

Recht en averecht breien

Afkanten

Alles over breinaalden

Welke wol

Wol kopen





Boekentip

Breipatronen

Samen breien

Brei boeken

Breisteken

Breitips

Sjaal breipatronen

Breien leren

Blocken

Breipennen

Brei blog

Basis breisteken

Steken opzetten

Home

Contact

© Vanna

webdesign: © 2011 Mijn-eigen-website.nl | Webrealisatie en advies Vannatiek.nl